מחקרים

סיכון לסיבוכים קרדיווסקולריים בחולים דרמטולוגיים

נמצא כי מעכבי JAK-STAT אינם מעלים סיכון לאירועים קרדיווסקולריים חמורים ולפקקת ורידים תסחיפית בחולים דרמטולוגיים שטופלו לטווחי זמן קצרים

18.04.2024, 17:25

עדויות מתפתחות מצביעות על כך שחולים המטופלים עם מעכבי JAK-STATי(Janus kinase–signal transducer and activator of transcription) עשויים להיות בסיכון גבוה יותר לאירועים קרדיווסקולריים חמורים ולפקקת ורידים תסחיפית. רוב המחקר הקיים התרכז סביב מצבים רפואיים שעלולים להוות סיכון גדול יותר לאירועים אלו, בהשוואה לחולים עם בעיות דרמטולוגיות בלבד.

במחקר שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA Dermatology, ביקשו החוקרים להעריך את הסיכון לאירועים קרדיווסקולריים חמורים, לפקקת ורידים תסחיפית ולתופעות לוואי חמורות, ואת הסבילות לטיפול סיסטמי במעכבי JAK-STAT, בהשוואה לאינבו, בחולים עם התוויה דרמטולוגית לטיפול.

במחקר בוצעה סקירה שיטתית של הספרות הקיימת עד חודש יוני 2023, ובוצע שימוש במסדי הנתונים Embase, MEDLINE, SCOPUS, Cochrane Library of Registered Trials ובמחקרים קליניים רשומים. הניתוח דווח בהתאם להנחיות הדיווח של פריטי דיווח מועדפים של סקירות שיטתיות ומטא-אנליזות (PRISMA, Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-analyses), והאנליזה עצמה בוצעה בחודש יוני 2023.

Staquis
Pfizer
RX
Not covered by the Health basket
Staquis

OINT.: 2.5, 30, 60, 100 g. Should be applied twice dly. to affected areas. The drug is for topical use only and not for ophthalm., oral, or intravag. use. Topical tmt. of mild- moder. atopic dermatit. in pts. 2 yrs. of age and older. C/I: Hypersens.

המחקרים שנותחו במחקר היו מחקרי מקרה-ביקורת עם חלוקת חולים אקראית, שהשוו טיפול סיסטמי במעכבי JAK-STAT לאינבו, וחקרו את בטיחות הטיפול בחולי אלופציה אראטה, פסוריאזיס, ויטיליגו, אטופיק דרמטיטיס, ליכן פלאנוס או הידרדניטיס סופורטיבה. בחירת המחקרים וחילוץ הנתונים בוצעו על ידי 2 מחברים באופן עצמאי ובאמצעות תבנית סטנדרטית. בנוסף, מספרים גסים של אירועים קרדיווסקולרים חמורים, פקקת ורידים תסחיפית, תופעות לוואי חמורות ואירועי הפסקת מחקר בשל תופעות לוואי שהופיעו בטיפול, נאספו ועברו מטא-אנליזה. התוצא העיקרי במחקר היה קביעת שיעורי ההיארעות של אירועים אלו, והם חושבו על ידי ניתוח מול שנות חשיפה של אדם. בנוסף, יחסי סיכון השוו את שיעורי ההיארעות בין זרועות הטיפול והאינבו.

45 מחקרים קליניים עם חלוקת חולים אקראית היו כשירים להכללה, כאשר 12,996 מטופלים קיבלו טיפול פעיל עם מעכבי JAK-STAT ו-4,925 הוקצו לטיפול באינבו. לפי תוצאות המטא-אנליזה, לא נמצאה עליה מובהקת באירועים קרדיווסקולריים חמורים (אחוז שונות 0.00%; יחס סיכונים 0.47; רווח בר-סמך 95%: 0.28-0.80) או בפקקת ורידים תסחיפית (0.00%; 0.46; 0.26-0.80) בין זרוע האינבו לבין זרוע הטיפול עם מעכבי JAK-STAT. כמו כן, לא היה הבדל מובהק בתופעות הלוואי החמורות (12.38%; 0.92; 0.72-1.20) ובאירועי הפסקת מחקר בשל תופעות לוואי הקשורות לטיפול בין זרוע הטיפול עם מעכבי JAK-STAT לבין זרוע האינבו (23.55%; 0.94; 0.76-1.19).

החוקרים מסכמים כי מטא-אנליזה זו לא זיהתה עליה משמעותית בסיכון לאירועים קרדיווסקולריים חמורים ולפקקת ורידים תסחיפית בחולים דרמטולוגיים שטופלו עם מעכבי JAK-STAT, למשך זמן חציוני של 16 שבועות. הממצאים מסקירה זו מצביעים על כך שאין ראיות מספקות כדי להסיק שמעכבי JAK-STAT מעלים סיכון לסיבוכים קרדיווסקולריים בחולים דרמטולוגיים, במיוחד בשימוש לטווחי זמן קצרים.

מקור:

Ireland PAJansson NSpencer SKRBraden JSebaratnam D. Short-Term Cardiovascular Complications in Dermatology Patients Receiving JAK-STAT InhibitorsA Meta-Analysis of Randomized Clinical TrialsJAMA Dermatol. 2024;160(3):281–289. doi:10.1001/jamadermatol.2023.5509

נושאים קשורים:  מחקרים,  מעכבי JAK,  אירועים קרדיווסקולריים,  אלופציה אראטה,  פסוריאזיס,  אטופיק דרמטיטיס
תגובות