• יו"ר: ד"ר לי גולדשטיין
  • חברי ועד: ד"ר אופיר לבון
  • ד"ר נעמי גרוניך
  • פרופ' דני קורניק
  • ד"ר אילן יונגסטר
חדשות

הסוף לטבלאות אקסל: מניהול תרופות ידני לדיגיטלי

במכון הטכנולוגי HIT ובמערך הרוקחות בביה"ח בני ציון מפתחים ממשק דיגיטלי לניהול תרופות קונסיגנציה | המטרה: להקל על הליך הנפקת אישורים מקופות החולים לטיפול תרופתי באשפוז יום

בית מרקחת (אילוסטרציה)
בית מרקחת בבית חולים (אילוסטרציה)

בכל חודש ניתנים במרכז הרפואי בני ציון בחיפה כ-1,000 טיפולים תרופתיים באמצעות שימוש בתרופות קונסיגנציה - תרופות שניתנות בבית החולים במסגרת אשפוז יום אך הן פיזית שייכות למלאי קופת החולים (ניתנות לבית החולים ללא עלות). לרוב, מדובר על תרופות ביולוגיות שניתנות למטופל לצד אישור פרטני מהקופה.

כיום, התרופות מנופקות מבית המרקחת של בית החולים עבור המבוטחים בכפוף של בדיקת האישור על ידי צוות בית המרקחת, דבר המהווה בעיה רווחת בכלל בתי החולים הממשלתיים כיוון והוא מצריך אישור הכולל שם תרופה, מינון, תדירות מתן, וכל זה, כאמור, חייב להיות מותאם לאישור הקופה. מתן תרופה ללא אישור הקופה עלול לגרום לפגיעה בבטיחות המטופל.

התהליך כולו מנוהל באופן ידני באמצעות טבלאות אקסל שונות ומוביל לעומס רב על הצוות הרפואי, לטעויות תכופות הן מבחינה כספית ובטיחותית וגם למתן שירות שאינו מיטבי למטופל.

על מנת לטייב ולייעל משמעותית את התהליך, חברו יחדיו המרכז הרפואי בני ציון ו-HIT - מכון טכנולוגי חולון, למיזם משותף. את המיזם מובילות מצד HIT ד"ר מלי שר מהפקולטה להנדסת תעשיה וניהול טכנולוגיה ומגר' הדס שחף, מנהלת הרוקחות במרכז הרפואי בני ציון.

מטרת המיזם היא ביצוע מעבר לניהול דיגיטלי של כל שרשרת האספקה, החל משלב האספקה, בדיקת אישור וניפוק התרופות. לשם כך, החוקרות יאפיינו את המערכת הנדרשת, תוך שימת דגש על פשטות, יעילות ובניית ממשק נוח למשתמש, ובהמשך ימליצו על בניית פורמט יישומי ויעיל לשימוש גורף בכלל בתי החולים בארץ.

"אנו בטוחים שהמיזם המשותף יוביל לפריצת דרך משמעותית בתחום ניהול מלאי תרופות בבתי חולים ויהיה חלוץ בפיתוח טכנולוגיות דיגיטליות במערכת הבריאות בישראל", אומרת ד"ר שר.

"מדובר על צורך משמעותי ברמה לאומית. בניית כלי כזה תייעל ותטייב את הטיפול התרופתי ובראש ובראשונה תשפר את בטיחות המטופל ותביא לשימוש מושכל של משאבים במערכת שבה המשאבים מוגבלים", מוסיפה שחף.

עם הפעלת היישום המדובר צפויים שיפורים משמעותיים בתחומים רבים: הגברת בטיחות הטיפול, הקלה ניכרת בעומס העבודה של הצוות הרפואי, חיסכון בעלויות ושיפור רמת השירות עבור המטופלים.

נושאים קשורים:  בית החולים בני ציון,  בית מרקחת,  קופות חולים,  תרופות,  המכון הטכנולוגי חולון,  חדשות,  רישום תרופות
תגובות