חדשות

ה-FDA אישר תרופה לא הורמונלית לטיפול בגלי חום בגיל המעבר

התרופה Veozah פועלת על קולטנים במוח האחראים על ויסות טמפרטורת הגוף | מדובר באלטרנטיבה לטיפולים הורמונליים מסורתיים לטיפול בסימפטום הנפוץ בגיל המעבר

גלי חום בנשים בגיל המעבר (צילום: אילוסטרציה)
גלי חום בנשים בגיל המעבר (צילום: אילוסטרציה)

מינהל המזון והתרופות האמריקאי אישר בסוף השבוע (ו') סוג חדש של תרופה לא הורמונלית לטיפול בגלי חום והזעות לילה בנשים בגיל המעבר. התרופה החדשה תשווק בארה"ב בתוך כשלושה שבועות.

התרופה (Veozahי(fezolinetant של חברת Astellas Pharma, חוסמת קולטנים במוח הממלאים תפקיד בוויסות טמפרטורת הגוף. זוהי אלטרנטיבה לטיפולים הורמונליים מסורתיים לטיפול בגלי חום, שהם סימפטום נפוץ של גיל המעבר.

התרופה היא האגוניסט הראשון לנוירוקינין 3 (NK3) ומדובר למעשה בתרופה הראשונה שפועלת על נוירון במוח שפעילותו יוצאת מאיזון כשחלה ירידה ברמות האסטרוגן סביב גיל 50.

טיפול הורמונלי של אסטרוגן ופרוגסטין נחשד לפני כמה עשורים כמגביר את הסיכון לקרישי דם ולשבץ ולכן לנשים בסיכון גבוה לשבץ מוחי, התקפי לב או סוגים מסוימים של סרטן, הומלץ לא להשתמש בטיפולים הורמונליים חלופיים. בשנים האחרונות התברר כי מדובר בסיכון נמוך לשנים בגילים 40-50.

בניסויים קליניים שכללו יותר מ-3,000 נשים בארה"ב ובקנדה, התרופה החדשה הפחיתה את מספר גלי החום שנשים חוו מדי שבוע בפער משמעותי יחסית לנשים שקיבלו פלצבו.

במחקר עקבו אחרי נשים שנטלו את התרופה במשך שנה. תופעות הלוואי השכיחות ביותר שעליהן דווח היו כאבי בטן, שלשולים, נדודי שינה, כאבי גב, גלי חום ועלייה באנזימי כבד.

לתרופה מצורפת אזהרה לגבי סיכון לנזק לכבד, כיוון שבניסויים שנערכו נמצאו סימנים לנזק לכבד בחלק מהמשתתפות. על פי ה-FDA נשים ששוקלות לקחת אותה צריכות לעבור בדיקות דם כדי לוודא שאינן סובלות מנזק לכבד או מזיהום לפני תחילת הטיפול התרופתי, ועליהן להיות במעקב תלת חודשי כדי לוודא שלא מתפתחים סימנים לנזק לכבד בזמן נטילת התרופה.

נושאים קשורים:  גלי חום,  גיל המעבר,  אישור ה-FDA,  חדשות,  תרופות
תגובות