• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
מחקרים COVID-19

הערכת מצב אופטימית: בקרוב לא יהיה צורך בסגרים

צוות חוקרים מבריטניה ומהונג קונג משער: מבצעי החיסונים בשילוב עם הנחיית הריחוק הפיזי יהיו אמצעים מספקים כדי למנוע התפרצויות מחודשות של הנגיף

מגיפת הקורונה בסין. צילום אילוסטרציה

צוות מחקר מאוניברסיטת סאות'המפטון הבריטית ועמיתיהם מאוניברסיטת הונג קונג פרסם בסוף השבוע שעבר מאמר בכתב העת Nature Human Behaviour, שבו הציגו את הערכתם כי ההנחיות שניתנו לריחוק פיזי ומבצעי החיסונים הנרחבים בעולם יסייעו למנוע התפרצויות מחודשות של נגיף הקורונה, עד שלא יהיה צורך בעתיד להטיל סגרים על ערים, אזורים ומדינות שלמות.

צוות המחקר כלל חוקרים מהמחלקה לגיאוגרפיה ומדעי הסביבה. נאסף כל מידע אפשרי גם מאיכונים סלולריים אנונימיים ובמידע אפידמיולוגי בשבועות השיא של מגיפת הקורונה בסין. נתונים אלה סייעו לבנות מודל שיבדוק את השפעת החיסונים והריחוק הפיזי על התפשטות הנגיף. החוקרים שיערו כיצד פעולות אלו ישפיעו על ערים שבהן צפיפות אוכלוסין נמוכה, בינונית וגבוהה.

"התפרצויות מחודשות של נגיף הקורונה", כתב הצוות במאמרו, "תלויות באופן משמעותי באמצעים שננקטים במדינות השונות, באזורים גיאוגרפיים שונים וכן בשונות שבצפיפות האוכלוסיה ובזמינות החיסונים. ביקשנו להבין יותר לעומק את הקשר שבין הגורמים הללו להתפשטות המגיפה.

"אנחנו משערים כי במרבית הערים בסין, מבצעי החיסונים הגדולים בשילוב עם הנחיית הריחוק הפיזי יהיו אמצעים מספקים כדי למנוע התפרצויות מחודשות של הנגיף וזאת ללא צורך בהגבלת תנועה של התושבים. התפרצות מחודשת של הנגיף הוא מצב שבו מקדם ההדבקה גבוה מ-1. מקדם הדבקה נמוך מ-1 מסמן בלימה מוצלחת של התפשטות הנגיף".

כמו כן ציינו מחברי המאמר: "ערים שבהן קיימת צפיפות אוכלוסיה בינונית וגבוהה יצטרכו גם להבא לקיים מבצעי חיסונים וגם להתמיד בהנחיית הריחוק פיזי כדי למנוע גלים נוספים של המגיפה - עד שיגיעו לחסינות עדר מלאה. ערים שבהן צפיפות האוכלוסיה נמוכה יכולות להסתפק רק במבצעי חיסונים נרחבים, ללא הטלת חובת ריחוק פיזי. במרבית הערים בסין, כך משערים החוקרים, אפילו לא יהיה צורך נוסף בהטלת סגרים כלליים".

עוד משער הצוות: "הנחיות חמורות יותר לריחוק פיזי שיוטלו לטווח זמן קצר יהיו יעילות יותר מהנחיות קלות בכל הנוגע לריחוק הפיזי לטווח הזמן ארוך".

בין מגבלות עבודה זאת שעליה גם הצביעו מחברי המאמר: "מחסור  במידע בנוגע להשפעה של השמירה על ההיגיינה ועטיית המסיכות והקשיים שעשויים להתעורר במקומות שונים באספקת החיסונים".

נושאים קשורים:  מגיפת הקורונה,  סגר,  ריחוק חברתי,  19-COVID,  מחקרים
תגובות