• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

סביבה שבה צריכת אנטיביוטיקה מוגברת מעלה הסיכון לחיידקים עמידים

מחקר של ה"כללית": מגורים בסביבה שבה צריכה גבוהה של אנטיביוטיקה רחבת טווח, למשל ציפרופלוקסצין, מעלה ב־25% את הסיכון לזיהום בדרכי השתן עם חיידק מסוג E.Coli העמיד לאנטיביוטיקה זו

אנטיביוטיקה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש של שירותי בריאות כללית ואוניברסיטת חיפה שפורסם לאחרונה מצא שמגורים בסביבה שבה קיימת צריכה מוגברת של אנטיביוטיקה מעלים את הסיכון לחלות בחיידקים עמידים.

על המחקר דווח ל-Lancet Infectious Diseases והוביל אותו מרסלו לאו, אפידמיולוג במכון כללית למחקר ודוקטורנט בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה.

במחקר נבדקה השאלה אם קיים קשר בין צריכה מוגברת של אנטיביוטיקה בשכונת מגורים מסוימת לבין התפשטות של חיידקים עמידים באותה שכונה, במיוחד כשמדובר בדלקת בדרכי השתן.

לשם כך נסרקו נתונים של כ־2.4 מיליון מבוטחי ה"כללית" מעל גיל 21, המתגוררים ב־1,733 אזורים גיאוגרפיים שונים. כמו כן נעשה ניתוח של נתוני צריכת האנטיביוטיקה בקרב המבוטחים מול תוצאות של כחמישה מיליון תרביות שתן שבוצעו בקופה בשנים 2014-2010.

הממצא המרכזי: מגורים בסביבה המתאפיינת בצריכה גבוהה של תכשירי אנטיביוטיקה רחבי טווח, למשל ציפרופלוקסצין, מעלה ב־25% את הסיכון לחלות בזיהום בדרכי השתן עם חיידק מסוג E.Coli העמיד לאנטיביוטיקה הזו. צריכה אישית של אנטיביוטיקה מסוג זה מגבירה סיכון להידבקות בחיידק עמיד פי 1.5.

עוד ציינו מחברי דו"ח המחקר כי סביר להניח שקרבה פיזית בין אנשים משפיעה על העברת חיידקים עמידים וגם שתרופות אנטיביוטיות, המכילות חלקים שאינם מתכלים, מופרשות מהגוף לסביבה במספר דרכים - לביוב או חלחול למי ההשקיה - אולם חומרים אלה חוזרים באמצעות מזון או מים ומחריפים את בעיית העמידות לאנטיביוטיקה.

ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בחטיבת קהילה ב"כללית" אמר ל"ידיעות אחרונות" בתגובה לממצאי המחקר: "בשלוש השנים האחרונות צמצמנו את השימוש המיותר באנטיביוטיקה בכ־6%".

פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר, הוסיף: "המחקר מעיד על החשיבות הרבה של התערבות נרחבת ברמת האוכלוסיה, כמו זו שהפעלנו בהצלחה, להפחתת שימוש מיותר באנטיביוטיקה. בזכות הירידה שהשגנו ב'כללית' ניתן לצפות בשנים הקרובות לירידה משמעותית נוספת בתחלואה בחיידקים עמידים באזורים שבהם הופחת שימוש מיותר באנטיביוטיקה".

נושאים קשורים:  שירותי בריאות כללית,  אוניברסיטת חיפה,  מרסלו לאו,  שימוש יתר באנטיביוטיקה,  אנטיביוטיקה,  חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה,  פרופ' רן בליצר,  ד"ר דורון נצר
תגובות