סרטן המעי הגס

קולונוסקופיה וירטואלית אושרה בארה"ב כבדיקת סקר לסרטן המעי הגס

ה-FDA החליט לאשר את הבדיקה כבדיקת סקר לאיתור סרטן המעי הגס, אך הביע חשש מחשיפה לקרינה בצעירים והיעדר יכולת טיפולית

15.09.2013, 12:49

בדיון שנערך בתחילת החודש (9 בספטמבר), השתתפו חברי ועדת המכשירים הגסטרואנטרולוגיים ו-ועדת המכשירים הרדיולוגיים; בהסתמך על למעלה מ-20 מחקרים שהוצגו לוועדה, חוות דעת מומחים והתייחסות הציבור, הגיעו המשתתפים להסכמה פה-אחד כי לאור הסיכונים והתועלות שזוהו יש להציע קולונוסקופיה ב-CT‏ (computed tomography colonography‏, CTC) כבדיקת סקירה לאיתור סרטן המעי הגס בקרב מטופלים ללא תלונות.

ביחס לנגעים גדולים הדעה הרווחת בקרב המשתתפים היא שהרגישות והסגוליות של CTC מספקות ויעילותה עומדת בשורה אחת עם זו של קולונוסקופיה אופטית. מספר משתתפים הוסיפו כי אין מספיק נתונים לגבי החשיבות הקלינית של נגעים קטנים יותר וכן נטען כי מרווח הבדיקה הקצר יותר (מדי 5 שנים לעומת מדי עשור בקולונוסקופיה רגילה) מספקת רשת בטחון במקרה של החמצת נגעים קטנים. לאור החשש מהחמצת נגעים שטוחים נטען כי גם קולונוסקופיה רגילה מחמיצה נגעים אלו. בתשובה לחשש שהועלה כי הנתונים לגבי הדיוק האבחנתי של CTC התקבלו ממחקרים בהם פענחו את הבדיקה מומחים לתחום הוזכר שגם הנתונים לגבי קולונוסקופיה אופטית התקבלו ממחקרים שבדקו את תפקודם של מומחים לתחום והבדלים ביכולות בין הרופאים המבצעים הנה סוגיה ידועה גם לגבי קולונוסקופיה אופטית.

לאור זאת הדגישו משתתפים רבים את הצורך בהכשרת רופאים לביצוע ופענוח CTC, אם כי לא הועלתה דרישה לפענוח הבדיקה על ידי רדיולוג.

לאור הנתונים המצביעים על העדפת החולים את CTC על פני קולונוסקופיה רגילה הוצע כי דבר זה יביא לשיפור בהיענות לביצוע בדיקת סקר זו אולם היו שפקפקו בכך. גם תדירות הבדיקה הגבוהה יותר של CTC העלתה חששות לגבי דבקות הנבדקים בפרוטוקול בדיקת הסקר.

אמנם ל-CTC יתרונות על פני קולונוסקופיה רגילה כגון מהירות הבדיקה, היעדר צורך בטשטוש והיכולת לחזור לפעילות מלאה באותו היום אך כנגדם עומד הצורך לבצע קולונוסקופיה רגילה בכל מקרה של נגע חשוד הנמצא ב-CTC, כך שהאדם נזקק לשתי בדיקות. בנוסף, על אף ש-CTC אינה פולשנית היא כרוכה בחשיפה לקרינה.

מספר משתתפים העירו כי הסיכון הנובע מקרינה זו נמוך, במיוחד באלו מעל גיל 50, וכי החשיפה לקרינה עקב CTC היום נמוכה מזו שהתרחשה במחקרים ששימשו להערכת הסיכון בעבר. אחרים טענו כי התועלת משיפור ההיענות לביצוע בדיקות סקר עולה על הסיכון מחשיפה נוספת לקרינה, וכי סיכוני קולונוסקופיה רגילה, כולל התנקבות, גדולים משמעותית מסיכוני הקרינה הנמוכה הנלווים ל-CTC. עם זאת, חלק מהמשתתפים הציעו כי CTC לא תוצע לחולים צעירים אשר חשופים יותר לסיכון מקרינה מייננת.

היכולת של CTC לאתר נגעים מחוץ למעי הגס הוצגה על ידי חלק מהמשתתפים כיתרון בעוד שאחרים ראו בה סיכון לבירורי ולפעולות מיותרים.

על אף ששררה תמימות דעים כי CTC הינה אפשרות קבילה לבדיקת סקר לסרטן המעי הגס הציעו חלק מהמשתתפים כי לאור היותה של קולונוסקופיה רגילה פעולה אבחנתית וטיפולית כאחד יש להציעה כבחירה המועדפת.

מקור:
FDA. FDA Office of the Commissioner Joint Meeting of the Gastroenterology- Urology Devices Panel and the Radiological Devices Panel of the Medical Devices Advisory Committee on Computed Tomography Colonography (CTC). September 9, 2013.

נושאים קשורים:  סרטן המעי הגס,  CT,  סקר,  קולונוסקופיה,  קולונוסקופיה וירטואלית,  מחקרים
תגובות