חדשות

כאב צוואר – טיפול תרופתי, תרגול עצמי או spinal manipulation?

מחקר מבוקר אקראית הדגים כי הטיפול ב-spinal manipulation therapy היה יעיל יותר מטיפול תרופתי, ויעילותו של טיפול באמצעות תרגול עצמי הייתה קרובה לזו של spinal manipulation therapy

16.02.2012, 09:05

כאב צוואר הוא תלונה שכיחה, המופיעה אצל כ-70% מהאוכלוסייה בשלב כלשהו בחייהם. מדובר באחת התלונות השכיחות ביותר בביקורים אצל רופא ראשוני. אמנם אין מדובר במצב מסכן חיים, אך לכאב צוואר השפעה שלילית על איכות החיים ועל יכולת התפקוד.

Spinal Manipulation Therapyי(SMT) מבוצעת באופן שכיח לטיפול בכאבי צוואר על-ידי כירופרקטים, פיזיותרפיסטים, אוסטאופטים ומטפלים נוספים. גם תרגול ביתי וטיפול תרופתי הם אמצעי טיפול שכיחים. Cochrane review שפורסם לאחרונה דיווח כי לא קיימות ראיות מספיקות לצורך הערכת יעילותם של שלושת האמצעים הללו. מחקר זה השווה בין שלושתם.

המחקר כלל 272 משתתפים בני 18–65 שסבלו מכאב צוואר בדרגת חומרה של 3 לפחות בסולם של 0–10, במשך 2–12 שבועות. 91 משתתפים טופלו ב-SMT (הטיפול בוצע על-ידי כירופרקטים בעלי נסיון של 5 שנים לפחות). 90 משתתפים קיבלו טיפול תרופתי שנרשם על-ידי רופא מצוות המחקר. קו הטיפול הראשון היה תרופות מקבוצת NSAIDs, ומשתתפים שלא הגיבו לטיפול זה או שלא סבלו אותו היטב טופלו בתרופות נרקוטיות. כמו כן שולבו בטיפול מרפי שרירים וייעוץ לגבי רמת הפעילות הגופנית. 91 משתתפים טופלו באמצעות המלצות והנחיה לגבי תרגול ביתי – ההמלצות ניתנו במשך שני מפגשים בני שעה, והתמקדו בהפעלה באמצעות תרגילים פשוטים (gentle controlled movement).

כל הטיפולים נמשכו 12 שבועות. הערכת יעילותם בוצעה לאחר שבועיים, 4 שבועות, 8 שבועות ו-12 שבועות, וכן לאחר תום הטיפול בשבוע 26 ובשבוע 52. ההערכה כללה דירוג של הכאב על-ידי המטופל (בסולם של 0–10), וכן דירוג של מידת הפגיעה בתפקוד, של מידת השימוש בתרופות, של שביעות הרצון ושל יכולת התנועה בצוואר (שנמדדה על-ידי מכשיר ייעודי).

טיפול ב-SMT הוביל לשיפור משמעותי יותר בכאב באופן מובהק סטטיסטית, לעומת טיפול תרופתי לאחר 8 שבועות ו-12 שבועות (הפרש של 0.94 נקודות בדירוג הכאב, 95%CI 0.37-1.51, P=0.001), וכן לאחר 26 ו-52 שבועות. ההבדלים בין משתתפי הקבוצה שטופלה ב-SMT לקבוצה שטופלה בתרגול עצמי היו קטנים ולא מובהקים סטטיסטית. בין הקבוצה שטופלה בטיפול תרופתי לקבוצה שטופלה בטיפול עצמי, נמצאו הבדלים קטנים ובלתי מובהקים מלבד ירידה גדולה יותר בשיעור המטופלים שחוו שיפור בקבוצת התרגול העצמי מאשר בקבוצת הטיפול התרופתי לאחר 26 שבועות.

התוצאות לגבי המדדים הנוספים היו דומות לתוצאות לגבי מדד הכאב. הקבוצות שטופלו ב-SMT ובתרגול עצמי השיגו תוצאות דומות, מלבד שביעות רצון גבוהה יותר מהטיפול ב-SMT. תרגול עצמי השיג תוצאות טובות יותר מבחינת שביעות הרצון מהטיפול והשימוש בתרופות לטווח ארוך לעומת טיפול תרופתי.

החוקרים מציינים כי לא ניתן היה להשיג סמיות, שכן המטופלים עצמם היו בהכרח מודעים לטיפול שקיבלו. הם מסכמים כי לגבי כאב בצוואר, טיפול ב-SMT היה יעיל יותר בטווח הארוך ובטווח הקצר מאשר טיפול תרופתי, אולם הדרכה קצרה לגבי תרגול עצמי השיגה תוצאות דומות לאלו שהושגו באמצעות SMT.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Bronfort et al.; Spinal Manipulation, Medication, or Home Exercise With Advice for Acute and Subacute Neck Pain: A Randomized Trial,Annals of Internal Medicine 2012 Jan 3;156(1 Pt 1):1-10.

נושאים קשורים:  חדשות,  כאב צוואר,  spinal manipulation
תגובות
אלי בן דוד
26.08.2013, 13:05

לא ברור לי לגבי השגת תוצאות בטווח הקצר: תוך כמה זמן היה שיפור בטיפול smt תוך יום יומים, שבוע?
ומדוע לא נעתה קבוצת ביקורת שלא טופלה בשום דבר כדי לשלול תופעת פלציבו לטיפולים?