חדשות

משרד המשפטים נזף במשרד הבריאות על אי היענות לחוק חופש המידע

הרקע לצירוף לרשימת הרשויות המפרות את חוק חופש המידע: עתירה שהגישה עמותת "הצלחה" לפרסום הסכמי ניגוד העניינים של בכירי המשרד

משמאל: שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב (צילום: משרד הבריאות)

משרד הבריאות צורף לרשימת הרשויות המפרות את חוק חופש המידע, לאחר שהתעלם מהנחיותיו של משרד המשפטים בכל הנוגע לפרסום הסדרי ניגוד העניינים של בכיריו; כך דיווח אתמול (א') העיתון הכלכלי "דה מרקר". לפי הדיווח, משרד המשפטים שלח לכל הרשויות שנכללות באותה "רשימה שחורה" את פירוט הליקויים שנמצאו בהתנהלותן בכלל ובתחום השקיפות בפרט. לפי הדיווח, "מצד משרד המשפטים מדובר מעין שיימינג ממשלתי מביך - אך חסר שיניים".

הנושא עלה, דיווח העיתון, לאחר שעו"ד אלעד מן מעמותת "הצלחה" פנה בספטמבר 2015 למשרד הבריאות, וביקש לקבל לידיו את הסדרי ניגוד העניינים שנחתמו בחמש השנים האחרונות במשרד הבריאות. בקשה זהה הועברה גם למשרדי ממשלה אחרים. משרדי האוצר, הכלכלה, החינוך ומשרד ראש הממשלה היו בין אלו שהשיבו לבקשה והעבירו פירוט הסדרי ניגוד העניינים ופרסמו אותם. משרד הבריאות לא טיפל בפניית עו"ד מן במשך חודשים רבים.

משרד הבריאות: "אנו פועלים לפרסום הסדרי ניגוד העניינים של עובדי המשרד. הליך איתור ובחינת הסדרי ניגוד עניינים הוא מורכב מבחינה טכנית"

לפיכך, פנה עו"ד מן ליחידה הממשלתית הממונה על חופש המידע במשרד המשפטים. פניות מטעם משרד המשפטים למשרד הבריאות נענו ב"הסברים ותירוצים לדיחוי בהגשת המידע, מבלי להגישו", נמסר בדיווח.

על פי חוק חופש המידע, רשות ציבורית אמורה להשיב לבקשות בתחום חופש המידע בתוך 30 יום ממועד הבקשה הראשונית, עם אפשרות להארכה מקסימלית של 90 יום נוספים במקרים חריגים.

תגובת משרד הבריאות כפי שהובאה ב"דה מרקר": "משרד הבריאות מחויב לקידום השקיפות ומשקיע בתחום זה משאבים רבים. מדי שנה מתקבלות אצלו יותר מ-850 פניות - מספר גבוה בהרבה בהשוואה למשרדי הממשלה אחרים. משרד הבריאות הוא הראשון שמינה ממונה חופש מידע במשרה מלאה. היא החלה בתפקידה במשרד הבריאות לפני כשבועיים. לא כל בקשת מידע דומה לקודמתה. יש בקשות המצריכות מידה רבה יותר, משמעותית, של השקעת משאבים, כפי שמדובר בפנייה הנ"ל.

"לעניין הסדרי ניגודי העניינים: כחלק מהמחויבות של המשרד לשקיפות, אנו פועלים לפרסום הסדרי ניגוד העניינים של עובדי המשרד. הליך איתור ובחינת הסדרי ניגוד עניינים הוא מורכב מבחינה טכנית. לאחר שהבקשה לקבלת מידע על הסדרי ניגוד העניינים תוחמה באוגוסט האחרון לעובדים בדירוג מסוים, אגף משאבי אנוש פועל לעבור על עשרות תיקים של עובדיו כדי לאתר את המידע המבוקש. מנכ"ל המשרד פירסם את הסכם ניגוד העניינים שלו באופן פתוח לציבור - בפרופיל הפייסבוק האישי שלו".

עוד נמסר בתגובה, כי "הטיפול בפנייה נמצא בשלבים מתקדמים של עבודת המטה. החלטה סופית בנוגע לאופן הסדרי ניגוד העניינים תתקבל לאחר סיום הטיפול בהתנגדויות למסירתם, ככל שיהיו, לפי חוק חופש המידע".

עו"ד מן מסר ל"דה מרקר", כי בדעת העמותה לעתור לבג"צ נגד משרד הבריאות אם הנתונים לא יפורסמו מיידית.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  עמותת "הצלחה",  עו"ד אלעד מן,  ניגוד עניינים,  חוק חופש המידע
תגובות
20.02.2017, 18:27

שקיפות היא תנאי להבראת המערכת!